LEGEA nr.319 din 14 iulie 2006 a Securităţii şi sănătăţii în muncă
CAPITOLUL IV
Obligaţiile lucrătorilor
Art. 22. - Fiecare lucrător trebuie să îşi desfăşoare activitatea, în conformitate cu
pregătirea şi instruirea sa, precum şi cu instrucţiunile primite din partea angajatorului,
astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională atât
propria persoană, cât şi alte persoane care pot fi afectate de acţiunile sau omisiunile
sale în timpul procesului de muncă.
Art. 23. - (1) În mod deosebit, în scopul realizării obiectivelor prevăzute la art. 22,
lucrătorii au următoarele obligaţii:
a) să utilizeze corect maşinile, aparatura, uneltele, substanţele periculoase,
echipamentele de transport şi alte mijloace de producţie;
b) să utilizeze corect echipamentul individual de protecţie acordat şi, după utilizare, să
îl înapoieze sau să îl pună la locul destinat pentru păstrare;
c) să nu procedeze la scoaterea din funcţiune, la modificarea, schimbarea sau
înlăturarea arbitrară a dispozitivelor de securitate proprii, în special ale maşinilor,
aparaturii, uneltelor, instalaţiilor tehnice şi clădirilor, şi să utilizeze corect aceste
dispozitive;
d) să comunice imediat angajatorului şi/sau lucrătorilor desemnaţi orice situaţie de
muncă despre care au motive întemeiate să o considere un pericol pentru securitatea şi
sănătatea lucrătorilor, precum şi orice deficienţă a sistemelor de protecţie;
e) să aducă la cunoştinţă conducătorului locului de muncă şi/sau angajatorului
accidentele suferite de propria persoană;
f) să coopereze cu angajatorul şi/sau cu lucrătorii desemnaţi, atât timp cât este necesar,
pentru a face posibilă realizarea oricăror măsuri sau cerinţe dispuse de către inspectorii
de muncă şi inspectorii sanitari, pentru protecţia sănătăţii şi securităţii lucrătorilor;
g) să coopereze, atât timp cât este necesar, cu angajatorul şi/sau cu lucrătorii
desemnaţi, pentru a permite angajatorului să se asigure că mediul de muncă şi
condiţiile de lucru sunt sigure şi fără riscuri pentru securitate şi sănătate, în domeniul
său de activitate;
h) să îşi însuşească şi să respecte prevederile legislaţiei din domeniul securităţii şi
sănătăţii în muncă şi măsurile de aplicare a acestora;
i) să dea relaţiile solicitate de către inspectorii de muncă şi inspectorii sanitari.
(2) Obligaţiile prevăzute la alin. (1) se aplică, după caz, şi celorlalţi participanţi la
procesul de muncă, potrivit activităţilor pe care aceştia le desfăşoară.
LEGEA nr.477 din 2004 privind Codul de conduită a personalului contractual
din autoritățile și instituțiile publice
Capitolul II - Norme generale de conduita profesionala a personalului contractual
Art. 7. - Loialitatea fata de autoritatile si institutiile publice
(1) Personalul contractual are obligatia de a apara cu loialitate prestigiul autoritatii sau
institutiei publice in care isi desfasoara activitatea, precum si de a se abtine de la orice
act ori fapt care poate produce prejudicii imaginii sau intereselor legale ale acesteia.
(2) Angajatilor contractuali le este interzis:
a) sa exprime in public aprecieri neconforme cu realitatea in legatura cu activitatea
autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea, cu politicile si
strategiile acesteia ori cu proiectele de acte cu caracter normativ sau individual;
b) sa faca aprecieri in legatura cu litigiile aflate in curs de solutionare si in care
autoritatea sau institutia publica in care isi desfasoara activitatea are calitatea de parte,
daca nu sunt abilitati in acest sens;
c) sa dezvaluie informatii care nu au caracter public, in alte conditii decat cele prevazute
de lege;
d) sa dezvaluie informatiile la care au acces in exercitarea functiei, daca aceasta
dezvaluire este de natura sa atraga avantaje necuvenite ori sa prejudicieze imaginea sau
drepturile institutiei ori ale unor functionari publici sau angajati contractuali, precum si
ale persoanelor fizice sau juridice;
e) sa acorde asistenta si consultanta persoanelor fizice sau juridice, in vederea
promovarii de actiuni juridice ori de alta natura impotriva statului sau autoritatii ori
institutiei publice in care isi desfasoara activitatea.
(3) Prevederile alin. (2) lit. a)-d) se aplica si dupa incetarea raportului de munca, pentru
o perioada de 2 ani, daca dispozitiile din legi speciale nu prevad alte termene.
(4) Prevederile prezentului cod de conduita nu pot fi interpretate ca o derogare de la
obligatia legala a personalului contractual de a furniza informatii de interes public celor
interesati, in conditiile legii.
LEGEA nr. 53 din 2003 – Codul muncii
CAPITOLUL II: Răspunderea disciplinară
Art. 247
(1) Angajatorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii,
sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere
disciplinară.
(2) Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca şi care constă într-o acţiune sau
inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale,
regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă
aplicabil, ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici.
Art. 248
(1) Sancţiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul în cazul în care salariatul
săvârşeşte o abatere disciplinară sunt:
a) avertismentul scris;
b) retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei în care s-a dispus
retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile;
c) reducerea salariului de bază pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%;
d) reducerea salariului de bază şi/sau, după caz, şi a indemnizaţiei de conducere pe o perioadă
de 1-3 luni cu 5-10%;
e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
(2) În cazul în care, prin statute profesionale aprobate prin lege specială, se stabileşte un alt
regim sancţionator, va fi aplicat acesta.
(3) Sancţiunea disciplinară se radiază de drept în termen de 12 luni de la aplicare, dacă
salariatului nu i se aplică o nouă sancţiune disciplinară în acest termen. Radierea sancţiunilor
disciplinare se constată prin decizie a angajatorului emisă în formă scrisă.
Art. 249
(1) Amenzile disciplinare sunt interzise.
(2) Pentru aceeaşi abatere disciplinară se poate aplica numai o singură sancţiune.
Art. 250
Angajatorul stabileşte sancţiunea disciplinară aplicabilă în raport cu gravitatea abaterii
disciplinare săvârşite de salariat, avându-se în vedere următoarele:
a) împrejurările în care fapta a fost săvârşită;
b) gradul de vinovăţie a salariatului;
c) consecinţele abaterii disciplinare;
d) comportarea generală în serviciu a salariatului;
e) eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de către acesta.
Art. 251
(1) Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio măsură, cu excepţia celei prevăzute la art. 248 alin.
(1) lit. a) , nu poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile.
(2) În vederea desfăşurării cercetării disciplinare prealabile, salariatul va fi convocat în scris
de persoana împuternicită de către angajator să realizeze cercetarea, precizându-se obiectul,
data, ora şi locul întrevederii.
(3) Neprezentarea salariatului la convocarea făcută în condiţiile prevăzute la alin. (2) fără un
motiv obiectiv dă dreptul angajatorului să dispună sancţionarea, fără efectuarea cercetării
disciplinare prealabile.
(4) În cursul cercetării disciplinare prealabile salariatul are dreptul să formuleze şi să susţină
toate apărările în favoarea sa şi să ofere persoanei împuternicite să realizeze cercetarea toate
probele şi motivaţiile pe care le consideră necesare, precum şi dreptul să fie asistat, la cererea
sa, de către un avocat sau de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru este.
Art. 252
(1) Angajatorul dispune aplicarea sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă
scrisă, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea
abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei.
(2) Sub sancţiunea nulităţii absolute, în decizie se cuprind în mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinară;
b) precizarea prevederilor din statutul de personal, regulamentul intern, contractul individual
de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil care au fost încălcate de salariat;
c) motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de salariat în timpul cercetării
disciplinare prealabile sau motivele pentru care, în condiţiile prevăzute la art. 251 alin. (3) , nu
a fost efectuată cercetarea;
d) temeiul de drept în baza căruia sancţiunea disciplinară se aplică;
e) termenul în care sancţiunea poate fi contestată;
f) instanţa competentă la care sancţiunea poate fi contestată.
(3) Decizia de sancţionare se comunică salariatului în cel mult 5 zile calendaristice de la data
emiterii şi produce efecte de la data comunicării.
(4) Comunicarea se predă personal salariatului, cu semnătură de primire, ori, în caz de refuz al
primirii, prin scrisoare recomandată, la domiciliul sau reşedinţa comunicată de acesta.
(5) Decizia de sancţionare poate fi contestată de salariat la instanţele judecătoreşti competente
în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării.
CURĂȚAREA ȘI DEZINFECȚIA
Desprăfuirea pereţilor, corpurilor de iluminat şi jaluzelelor
- se desprăfuiesc plafoanele şi corpurile de iluminat cu perii circulare;
- se desprăfuiesc pereţii cu perii din PVC cu coadă;
- se desprăfuiesc jaluzelele cu perii circulare;
- se realizează cu ajutorul periilor circulare din: PVC sau nylon.
Curăţarea prizelor si a întrerupătoarelor
- curăţarea prizelor şi a întrerupătoarelor se realizează cu ajutorul lavetelor uscate.
Curăţarea caloriferelor
- constă în desprăfuirea acestuia cu un penson cu coadă curbată, urmată de spălarea cu apă şi
detergent, preparată conform indicaţiilor producătorului.
Curăţarea geamurilor
- se şterg ori de câte ori este nevoie şi se spală cel puţin odată pe săptămână (în deosebi în cazul
cantinei şi a spaţiilor igenico-sanitare);
- se spală cu soluţii speciale (degresante şi anticalcar), iar apoi se şterg cu o lavetă uscată (pentru
a nu lăsa urme pe suprafaţa curăţată).
Ștergerea mobilierului și a tâmplăriei
- se şterg ori de câte ori este nevoie şi se spală cel puţin odată pe săptămână (în deosebi în
zona spaţiilor igienico-sanitare);
- se şterge praful;
- se curăţă cu produse specifice, funcţie de materialul din care acesteasunt confecţionate (în
deosebi mânerele).
Curăţarea mochetelor si a covoarelor
- se aspiră (cu ajutorul aspiratoarelor) sau se scutură manual;
- se spălă cu o perie (şamponare umedă, urmată de spălarea propiu-zisă şi limpezire);
- se lasă să se usuce cât este nevoie.
Igienizarea pardoselilor (mozaic, linoleum, gresie, parchet) presupune parcurgerea următoarelor
etape:
A. Curăţarea
- se realizează zilnic şi ori de câte ori este nevoie;
- se execută după regula generală, respectiv de la tavan, spre podea, de la zonele cu operaţii
salubre, la cele cu operaţii insalubre;
- constă în: îndepărtarea păianjenilor, măturare, ştergerea prafului, şi evacuarea gunoiului;
- măturarea se realizează cu o mătură din sorg sau plastic, umezită.
B. Spălarea cu detergenţi
- se realizează cu apă fierbinte şi detergent (diluţie conform indicaţiilor producătorului).
C. Dezinfecţia
- se efectuează zilnic cu o soluţie formată din apă şi produse pe bază de clor (conform indicaţiilor
producătorului);
D. Clătirea
- se realizează cu apă caldă curată, imediat după dezinfecţie.
E. Uscarea
- se realizează prin ventilaţie naturală.
F. Dezinsecţia şi deratizarea
- se realizează ori de câte ori este cazul;
- se efectuează numai de personal autorizat, folosind numai dispozitive de capturat dăunători
autorizate de Ministerul Sănătăţii.
Igienizarea obiectelor sanitare presupune
A. Curăţarea zilnică a gresiei, faianţei şi a obiectelor sanitare;
B. Îndepărtarea de pe suprafeţe a depunerilor de murdărie (cu ajutorul bureţilor abrazivi, a prafului de
curaţat şi a detartrantului);
C. Dezinfecţia cu soluţii speciale pentru distrugerea microflorei;
D. Îndepărtarea eventualelor urme de substanţe chimice de spălare şi dezinfectare folosite anterior
(clătirea suprafeţelor cu apă caldă);
E. Ştergerea suprafeţelor.
Colectarea selectivă şi evacuarea deşeurilor
- colectarea deşeurilor se realizează selectiv, în saci de plastic, şi se evacuează în locurile special
amenajate din incinta școlii;
- recipienţii se spală şi se dezinfectează după golire;
- deşeurile din hârtie şi plastic sunt colectate, în vederea reciclării lor, în pubele speciale.
Efectuarea curăţeniei spaţiului exterior aferent
Măturarea trotuarelor şi aleilor
- se efectuează cu o mătură sorg sau plastic;
- se strânge gunoiul şi se evacuează la pubelă.
Curăţirea spaţiilor verzi aferente
- gunoaiele de dimensiuni mari se colectează manual, în saci de plastic, iar apoi sunt depozitate
la pubelă);
- se strâng crengile rezultate de la tunderea gardul viu ori de câte ori este nevoie;
- se greblează spaţiul verde ori de câte ori este nevoie;
- se mătură cu mătură de sorg sau plastic;
- se văruiesc copacii de două ori pe an (primăvara).
CURATENIA
Prin curatenie se intelege indepartarea mecanica a murdariei de pe obiecte, suprafete si
corpul uman efectuarea corecta a curateniei duce la distrugerea microbilor in proportie de 95%
ETAPELE CURATENIEI:
1. Indepartarea gunoiului
2. Umezirea suprafetelor
3. Spalarea propriuzisa
4. Clatirea
5. Dezinfectarea
6. Clatirea dupa dezinfectare
7. Uscare
Rezidurile trebuie colectate in recipienti cu capac si cu pedala captusiti cu saci de plastic.
Recipientele nu se pastreaza in locurile unde sunt alimente. Periodic se golesc in boxele de gunoi
si dupa golire vor fi curatati si dezinfectati.
METODE FOLOSITE PENTRU CURATENIE:
1. Aspirare (se poate folosi acolo unde apa poate deteriora suprafetele)
2. Maturare
3. Stergere, numai stergere umeda
4. Spalare
5. Metode mixte
CURATENIA POATE FI:
1. Generala - lunar sau saptamanal in functie de tipul incaperilor
2. Curenta - zilnic dupa program
3. Permanenta - ori de cate ori e nevoie
Persoana care face curatenie trebuie sa aiba echipament de protectie si examenele
medicale efectuate la zi..
DEZINFECTIA
Metoda prin carese distrug germeni situati in mediul exterior pe diferite obiecte in apa,
alimente,pe tegumente, pe suprafete si in diferite spatii. Efectuarea corecta a dezinfectiei duce
la distrugerea microbilor in proportie de 99.9%.
Dezinfectia este de doua feluri:
dezifectia preventiva(profilactica) - se aplica pentru prevenirea unei infectii, zilnic
după curățenie
dezinfectia de combatere - se aplica pentru stoparea infectiei deja prezente și se
poate efectua prin metode fizice și chimice
Metode fizice:
- fierberea(minim 30 min), dezinfectia apei, alimentelor, hainelor de proba, obiecte
care rezista la fierbere
- razele ultraviolete, dezinfectarea suprafetelor si a incaperilor;
Metode chimice
- germenii se distrug cu ajutorul unor substante chimice numite dezinfectanti.
Clorura de var este o pulberealba, foarte instabila, coroziva(ataca metalul), se pastreaza ferită
de lumina si de umezeala, clor activ 25%: sub forma de solutie si sub formade pulbere.
Concentratii folosite:
1-2% petru dezinfectia suprafetelor si dezinfectia obiectelor
5-10% grupuri sanitare, recipienti de gunoi.
Cloramina - este mai stabila decat varul cloros, nu e asa de toxic, se pastreaza ferit de lumina
si de umezeala. Se foloseste sub forma desolutie sau pulbere. Concentratia in clor activ 25%.
cloramina 0.5% se foloseste pentru dezinfectia mainilor
cloranima 1-2% la dezinfectia suprafetelor si obiectelor
cloranima 5-10% dezinfectia grupurilor sanitare si recipientilor de gunoi.
Prepararea solutiilor:
solutia de cloramina 0.5%=20g cloramina/1l apa
solutia de var cloros 0.1%=40g/1l apa
solutia de var cloros 0.5%=200g/1l apa
Soluțiile sunt valabile 12h, timpul de contact e de 10-20min.
INSTRUCŢIUNI PROPRII DE SECURITATE ŞI SĂNĂTATE ÎN MUNCĂ
PENTRU ÎNGRIJITOARE DE CURĂȚENIE
Personalul muncitor angajat în funcţia de îngrijitor are următoarele obligaţii:
a) în activităţile care necesită utilizarea detergenţilor se vor utiliza mănuşile de
protecţie şi halatul de protecţie;
b) atunci când se folosesc detergenţi toxici (curăţarea grupurilor sanitare, WC,
etc.) se va folosi obligatoriu masca de protecţie din tifon pentru protejarea
căilor respiratorii;
c) când activitatea necesită folosirea unei scări (activităţi de spălat geamuri),
personalul executant va fi asistat şi de o a doua persoană, care va asigura scara
(dacă aceasta nu este dublă)
În situaţii deosebite, angajatorul va asigura materialele, precum şi echipamentul de
protecţie adecvat, necesar desfăşurării activităţilor.
În cazul în care este necesară utilizarea aspiratoarelor electrice de praf, se vor respecta
următoarele reguli:
a) este interzis cu desăvârşire folosirea aspiratoarelor cu mâinile ude (pericol de
electrocutare);
b) înainte de punerea în funcţiune a aspiratorului, se va verifica integritatea
cordonului de alimentare şi a ştecher-ului de conectare;
c) este interzisă conectarea aspiratorului la prize defecte;
d) este interzisă folosirea improvizaţiilor (cordoane de alimentare înnădite sau
cu izolaţia deteriorată, lipsă ştecher, etc.);
e) este interzisă intervenţia personalului îngrijitor pentru remedierea
eventualelor defecţiuni ale aspiratorului. Remedierea eventualelor defecţiuni se
va face numai de către personal calificat.
Pentru evitarea alunecărilor pe pardoseli se va folosi numai încălţăminte adecvată, iar
în cazul în care executantul nu dispune de aceasta, se va solicita punerea la dispoziţie
de către angajator;
Pulverizarea insecticidelor inflamabile se efectuează la lumina zilei şi numai după
întreruperea de la tabloul de alimentare a reţelei electrice existente în încăperile
respective şi după înlăturarea altor surse de foc sau scântei.
Păstrarea materialelor inflamabile, a cârpelor de şters din bumbac îmbibate cu ulei, lac,
ceară şi altele similare, se face în încăperi special destinate şi amenajate corespunzător.
Materialele textile folosite pentru curăţenie care sunt îmbibate cu substanţe
combustibile (ulei, ceară, lacuri etc.), se colecteaza în cutii metalice prevăzute cu capace
şi se evacuează la sfârşitul zilei de lucru în locuri stabilite pentru aceasta, fără pericol
de incendiu.